torsdag, maj 28, 2009

Klostervistelse

EN TYST VECKA I MARIAVALL
Under en majvecka var jag gäst i Mariavalls kloster i Tomelilla i Skåne. Jag deltog i en reträtt med pater Rainer Carls SJ (förkortningen betyder att han är är jesuitpräst) från Stockholm. Vi var fem deltagare men vi talade inte med varandra på hela veckan.
Innehållet bestod av Andliga Övningar enligt Ignatius av Loyola. Varje dag hade jag två personliga samtal med Jesuitpatern och han gav mig ämnen för fyra meditationer varje dag. En del meditationer gjorde jag när jag vandrade i skogen runt klostret, en del i kyrkan eller helt enkelt liggande på rygg i sängen. Jag har varit med om en sådan här vecka tidigare för tre år sedan. Den känns väldigt exklusiv!
I klostret lever ett tjugotal nunnor varav en är novis. Gästavdelningen ligger på andra våningen över entreen och till höger om entrédörren finns reception, samtalsrum och gästmatsal. Som flygfotot visar ligger själva klostret som en fyrkant innanför och dit in får ingen utomstående gå och det finns heller inga fönster så att man kan titta in. Kyrkan består av två delar där den största har korstolar och längst ner i kyrkan finns plats för kanske trettio gudstjänstdeltagare.
De som känner mig vet att jag är en av de mest morgontrötta här på jorden men varje morgon steg jag upp klockan sju för att kunna vara med på mässan kl 07.30. Den varade trekvart eftersom pater Carls predikade varje dag och först därefter fick jag frukost. (Hemkommen sitter vanan i och jag vaknar fortfarande klockan sju men då vet jag inte vad jag skall göra så jag kan ligga kvar i sängen och lösa Sudoku!)
Man behöver inte svälta på klostret för förutom frukosten serveras middag (!) efter kl 12, eftermiddagskaffe vid tresnåret och kvällsmat kl 19.00.
Nunnorna har tideböner med
Matutin kl 06.00
Laudes kl 07.00
Mässa kl 07.30
Sext kl 12.00
Non kl 15.00
Vesper kl 17.30
Completorium kl 20.30
Jag deltog bara i mässan, sexten och completoriet. Men kyrkan var alltid öppen så jag vistades där dessemellan också.
Klostret tillhör Benediktinerorden och invigdes år 1991.
Man behöver inte deltaga i en reträtt för att vara i klostret utan kan helt enkelt bo som gäst där några dagar. Man betalar en frivillig avgift men självkostnadspriset är för tillfälllet 300 kr/ dygn, sedan bör man lägga till en summa efter förmåga. Men detta inkluderar hel pension!
Att leva fullständigt i tystnad är mycket skönt och jag rekommenderar det. Det ger en inre frid som är svår att uppnå på annat sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar